Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Dr Maciej Smółka

Dr Maciej Smółka

 

Doktor nauk o kulturze i religii (Uniwersytet Jagielloński, 2021). Ukończył studia licencjackie na kierunku kulturoznawstwo, spec. amerykanistyka (Uniwersytet Jagielloński, 2013) oraz studia magisterskie na kierunku amerykanistyka, spec. Ameryka Północna (Uniwersytet Jagielloński, 2015). Stypendysta Fundacji Kopernikańskiej oraz The Ryoichi Sasakawa Young Leaders Fellowship Fund. Badacz wizytujący w Dickinson College (Carlisle, PA) w 2015 roku oraz na University of Minnesota (Minneapolis, MN) w 2018 roku. Członek International Association for the Study of Popular Music oraz Salzburg Global Seminar. W latach 2012-2015 prezydent Koła Naukowego Amerykanistyki UJ, wielokrotny organizator Dni Kultury Amerykańskich, współtwórca Festiwalu Kultury Kanadyjskiej oraz wielu innych konferencji naukowych i spotkań eksperckich, organizowanych w IAiSP UJ. W latach 2019-2021 samodzielny referent administracyjny programu TransAtlantic Studies w IAiSP UJ.

W 2015 roku obronił z wyróżnieniem pracę magisterską pt. „Say Yes! to Michigan: Image of the State of Michigan and Its Construction in Stufjan Stevens’s Album ‘Michigan’”, wydanej następnie jako monografia (AT 2017). W 2021 roku obronił z wyróżnieniem pracę doktorską pt. “The Sound of a City: A Study of the Phenomenon Through the Example of the Minneapolis Sound”, promowaną przez dr hab. Radosława Rybkowskiego, prof. UJ.

Funkcje:

  • Opiekun Koła Naukowego Amerykanistyki (od 2022 roku)
  • Samodzielny referent administracyjny Centrum Programu Europy Środkowej i Południowo-Wschodniej LSE IDEAS (2021-2022)
  • Samodzielny referent administracyjny programu TransAtlantic Studies (2019-2021)
  • Prezydent Koła Naukowego Amerykanistyki (2012-2015)

Zainteresowania naukowe:

  • Historia muzyki popularnej i muzyka współczesna
  • Amerykańska kultura popularna
  • Geografia muzyki
  • Historia lokalna

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Publikacje

2023, The Sound of a City: A Study of the Phenomenon, Peter Lang, ss. 210.

2017, Say Yes! to Michigan, Kraków: AT Wydawnictwo, ss. 157.

2021, Purpurowe Miasto: celebracja muzycznego dziedzictwa miasta Minneapolis [w:] Oblicza muzycznej praxis: debaty, terytoria, reduty nadziei i oporu, red. Andrzej Białkowski, Wojciech J. Burszta, Wydawnictwo Naukowe Katedra, Gdańsk, ss. 195-214.

2020, The sound of Purple: Prince and the development of the Minneapolis Sound [w:] Prince and Popular Music: Critical Perspective on an Interdisciplinary Life, red. Kirsty Fairclough, Mike Alleyne, Bloomsbury, Nowy Jork, ss. 56-64.

2018, W całości na żywo. Koncerty jako forma upamiętniania albumów muzycznych [w:] MUTE: Studia nad Muzyką Popularną. Tom II, red. Andrzej Juszczyk, Natalia Giemza, Konrad Sierzputowski, AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 27-42.

2017, Rola muzykoznawstwa w badaniach amerykanistycznych [w:] MUTE: Studia nad Muzyką Popularną, red. Andrzej Juszczyk et al., AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 49-59.

2017, Music Publicly Hidden: Analysis of the Functioning of Hidden Tracks in Contemporary Popular Music [w:] Pongo, vol. VIII: Ukryte w kulturze, red. Roman Chymkowski, Agata Koprowicz, Stowarzyszenie Katedra Kultury, Katowice-Warszawa, ss. 173-183.

2016, Jak brzmi pustynia: kulturowa analiza desert rocka jako istoty brzmienia miasta Palm Desert [w:] Kultura rocka 2. Słowo, dźwięk, performance, red. Jakub Osiński, Michał Pranke, Paweł Tański, Wydawnictwo Naukowe Uniwersytetu Mikołaja Kopernika, Toruń, ss. 128-140.

2016, Czarna Symfonia: historia Redforda Stephensa na płycie undun zespołu The Roots a obraz społeczeństwa Afroamerykanów [w:] Oblicza Ameryki: szkice o społeczeństwie, kulturze i polityce Stanów Zjednoczonych, red. Paulina Napierała, Rafał Kuś, Księgarnia Akademicka, Kraków, ss. 69-83.

2016, Rock Musical, Rock Opera I Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką a teatrem [w:] Spotkania z gatunkami: Musical, red. Mateusz Żebrowski, Bogumiła Fiołek-Lubczyńska, Katarzyna Żakieta, Wydawnictwo Uniwersytetu Łódzkiego, Łódź, ss. 105-121.

2016, Co słychać w Vancouver?: próba zdefiniowania brzmienia miasta [w:] Kanadyjskie przestrzenie, red. Marcin Gabryś, Elżbieta Maria Janik, AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 35-50.

2015, Wyborcza ścieżka dźwiękowa: wykorzystanie muzyki w amerykańskich kampaniach prezydenckich lat 1824-2012 [w:] Czas wojny, czas pokoju: Stany Zjednoczone Ameryki w XIX wieku. Tom 2, Napoleon V, Oświęcim, ss. 204-222.

2015, Grand Ole Opry: historia i wpływ programu, który rozsławił muzykę country [w:] Eyes on America II, red. Radosław Rybkowski, AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 161-175.

2015, Synkretyzm w amerykańskiej muzyce rozrywkowej na przykładzie zydeco, western swing i rap rocka [w:] Synkretyzm nowego świata, red. Paweł Kalina et al., AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 53-64.

2015, San Francisco Sound: charakterystyka I znaczenie [w:] Eyes on America II, red. Radosław Rybkowski, AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 33-47.

2014, God Only Knows: historia zespołu the Beach Boys oraz albumu Pet Sounds i ich wpływ na współczesną muzykę rozrywkową [w:] Eyes on America, red. Maciej Turek, AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 141-152.

2022, Purple Current: Streaming Popular Music in the Name of a Local Heritage, „Zarządzanie Mediami", 2022, Tom 10, Numer 3, ss. 209-224.

2017, Nuta po nucie. Lokalność muzyki popularnej a miejska tożsamość, „Kultura popularna”, vol. 52(3), ss. 62-69.

2023, Smoking Guns: tematy dzielące Amerykę, red. Gabriela Kwiatek, Maciej Smółka, Księgarnia Akademicka, ss. 135.

2015, Synkretyzm nowego świata, AT Wydawnictwo, Kraków, ss. 130, (współredaktorzy: Paweł Kalina, Katarzyna Kleczkowska, Monika Tokarska, Natalia Tołsty, Paweł Pawlak, Piotr Wesołowski).

2023, 28 - 29 września, “Kultury muzyki popularnej I: Tożsamości”, referat: „Brzmienie miasta jako nośnik lokalnej tożsamości”, Uniwersytet Komisji Edukacji Narodowej, Kraków, Polska.

2023, 26 - 30 czerwca, “XXII Biennial International Association for the Study of Popular Music International Conference”, referat: “Disco Polo as a Cultural Crisis: Analyzing the Contemporary Narratives About the Genre in Poland”, University of Minnesota, Minneapolis, USA.

2023, 23 - 24 marca, “Media in America, America in Media”, referat: “Halftime shows as Cultural Discourse of America: Image-building and identity formation in performances from 2019 to 2023”, Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej w Lublinie, Lublin.

2022, 29 marca - 2 kwietnia, “Transmodern literatures of(f) the limit”, referat: “Native American Voices on the Air: The Case of Minneapolis Public Radio” (razem z dr Rafałem Kusiem), Universidad de Zaragoza, Saragossa.

2021, 20 maja - 20 października, “The President, the Press and the People”, Salzburg Global American Studies Program, Salzburg.

2021, 3 - 5 czerwca, “78-88: Prince, the First Decade: An Interdisciplinary Conference”, referat: "The Evolution of Purple: How the Minneapolis Sound Changed in Its First Decade", Manchester Metropolitan  University/SODA/Middle Tennessee State University.

2019, 17 - 19 maja, „MUTE 4: Zmiana”, referat: "Strumień praktyk muzycznych: zmiana dystrybucji muzyki a jej percepcja w XXI wieku", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2018, 25 - 27 października, „Codzienność i powszechność muzyki a praktyki popkulturowej edukacji”, referat: "Purpurowe miasto: celebracja muzycznego dziedzictwa miasta Minneapolis", Akademia im. Jakuba z Paradyża, Gorzów Wielkopolski.

2018, 21 - 25 września, „Understanding America in the 21st Century: Culture and Politics.”, Salzburg Global American Studies Program, Salzburg.

2018, 18 - 20 maja, „MUTE 3: Fani, przeboje i sceny”, referat: "Więcej niż muzyka: metodologia badań lokalnych scen muzycznych", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2018, 16 - 18 kwietnia, „Prince from Minneapolis”, referat: "How Minneapolis became a sound: an analysis through the examples of Minneapolis", Palm Desert and Seattle., University of Minnesota, Minneapolis.

2017, 25 października, „Salon Naukowy Towarzystwa Doktorantów”, referat: "W całości na żywo. Koncerty jako forma upamiętniania albumów muzycznych", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2017, 6 czerwca, „Salon Gigantów Towarzystwa Doktorantów”, referat: "Dźwięki purpury: Prince, Minneapolis i brzmienie miasta", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2017, 24 - 6 maja, „Purple Reign: An interdisciplinary conference on the life and legacy of Prince”, referat: The Sound of Purple: Prince and the Development of Minneapolis Sound, University of Salford, Salford.

2016, 16 - 18 listopada, “V Festiwal Kultury Kanadyjskiej: Ikony i symbole Kanady”, referat: "Symbol vs antisymbol: Justin Bieber and Canada", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2016, 26 października, „Salon Naukowy Towarzystwa Doktorantów”, referat: "Brzmienie miasta: charakterystyczne lokalne sceny muzyczne w USA i ich specyfika", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2016, 30 - 31 maja, „Komiks Kon: Reprezentacja mniejszości w komiksie”, referat: "Racism in the Time of Apocalypse: Racial Approach in the Walking Dead TV Adaptation", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2016, 20 - 22 maja, „MUTE: Popular Music Studies (Muzyka, Uniwersytet, Technologia Emocje)”, referat: "Rola muzykoznawstwa w badaniach amerykanistycznych", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2016, 19 - 21 maja, “Canada and war/Le Canada et les guerres”, referat: "War of 2112: portrayal of American-Canadian futuristic war in We Stand On Guard comic book", Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

2016, 14 maja, „Czas wojny, czas pokoju: Stany Zjednoczone Ameryki od niepodległości do współczesności”, referat: "The Blues Had Babies: rola bluesa w historii muzyki rozrywkowej", Uniwersytet w Białymstoku, Białystok.

2016, 27 - 29 kwietnia, „VIII Dni Kultury Amerykańskiej: Kreując USA. Filmy w historii, kulturze, społeczeństwie USA”, referat: "Briefcase Full of Blues: The Blues Brothers Movie as a Metaphor of Music Genre", Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2016, 26 kwietnia, „American Day”, referat: "Suburban War: Arcade Fire’s Vision of Suburban Areas in The Suburbs" LP, Uniwersytet Wrocławski, Wrocław.

2016, 10 March, “Kultura rocka 2: słowo – dźwięk – performance”, referat: "Jak brzmi pustynia: kulturowa analiza desert rocka jako istoty brzmienia miasta Palm Desert", Uniwersytet Mikołaja Kopernika, Toruń.

2015, 9 - 11 grudnia, „Ukryte w kulturze”, referat: "Muzyka jawnie ukryta. Analiza funkcjonowania ukrytych utworów we współczesnej muzyce rozrywkowej", Uniwersytet Warszawski, Warszawa.

2015, 28 - 29 listopada, „Dyskurs oswojony. Nauka w zwierciadle (pop)kultury”, referat: "Dead Inside: Analiza wizerunku naukowców w świecie The Walking Dead", Uniwersytet Jagielloński, Kraków

2015, 21 - 22 listopada, „To jest skandal! Strategie skandalu w kulturze współczesnej”, referat: „Rage Against the Machine vs Simon Cowell, czyli jak zdobyć pierwsze miejsce na świątecznych listach przebojów przeklinając 17 razy”, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2015, 18 - 20 listopada, „IV Festiwal Kultury Kanadyjskiej: Kanada a świat”, referat: America Jr.: Canada’s Image in the Simpsons, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2015, 22 - 24 kwietnia, „VII Dni Kultury Amerykańskiej: Wojna po amerykańsku”, referat: Dwa plemiona: Wizja III wojny światowej w tekstach kultury powstałych w latach urzędowania Ronalda Reagana, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2015, 13 kwietnia, „Research Symposium”, referat: Say Yes! to Michigan: the Image of the State of Michigan and Its Construction in Sufjan Stevens’s Album ‘Michigan’, Dickinson College, Carlisle.

2014, 24 października, “Leonard Cohen – national conference focusing on Leonard Cohen’s life and work”, referat: Death of a Ladies’ Man: This is Punk Rock!, or How Leonard Cohen Lost Control, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2014, 6 czerwca, “Czas wojny, czas pokoju: Stany Zjednoczone Ameryki w XX i XXI wieku”, referat: Wyborcza ścieżka dźwiękowa. Wykorzystanie muzyki w amerykańskich kampaniach prezydenckich lat 1824-2012, Uniwersytet w Białymstoku, Białystok.

2014, 24 - 25 maja, „W poszukiwaniu tożsamości. Synkretyzm nowego świata”, referat: Synkretyzm w amerykańskiej muzyce rozrywkowej na przykładzie zydexco, western swing i rap rocka, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2014, 14 kwietnia, „Spotkania z gatunkami: musical”, referat: Rock Musical, Rock Opera i Concept Album: Rock jako gatunek zawieszony między filmem, muzyką, a teatrem, Uniwersytet Łódzki, Łódź.

2014, 2 - 4 kwietnia, „VI Dni Kultury Amerykańskiej: Amerykańskie Południe”, referat: Grand Ole Opry. Historia i wpływ programu, który rozsławił muzykę country, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2013, 26 - 27 kwietnia, „Przeszłość i teraźniejszość Ameryki Północnej wobec wyzwań i dynamiki zmian współczesnego świata”, referat: Muzyczne imperium: analiza dominacji USA w światowej muzyce rozrywkowej XXI wieku, Uniwersytet Toruński, Toruń.

2013, 15 - 19 kwietnia, „V Dni Kultury Amerykańskiej: Kennedy”, referat: Trzy wizje zamachu: muzyczna interpretacja zamachu na JFK, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2012, 6 grudnia, „Make the Beatles Alive Again!”, referat: Mała pomoc przyjaciół: przebieg i skutki rywalizacji the Beatles z the Beach Boys w latach 1965-1967, Uniwersytet Śląski, Katowice.

2012, 12 - 7 listopada, „Festiwal Kultury Kanadyjskiej: O Western Canada”, referat: Co słychać w Vancouver? Próba zdefiniowania brzmienia miasta, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

2012, 26 - 27 kwietnia, „IV Dni Kultury Amerykańskiej: I Left My Heart in San Francisco”, referat: San Francisco Sound: charakterystyka i znaczenie, Uniwersytet Jagielloński, Kraków.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Projekty badawcze i media

  • 2023, „The Sound of a City: A Study of the Phenomenon”, dofinansowanie ze środków Instytytu Amerykanistyki i Studiów Polonijnych UJ na monografię w języku obcym w zagranicznym wydawnictwie.
  • 2023, „Disco Polo as a Cultural Crisis: analyzing the contemporary narratives about the genre in Poland”, wyjazd konferencyjny, dofinansowanie ID.UJ uzyskane w ramach konkursu na wyjazdy zagraniczne (konferencje).
  • 2023, Staż badawczy na Univerity of Minnesota, dofinansowanie ID.UJ uzyskane w ramach konkursu na wyjazdy zagraniczne (staże badawcze), członek zespołu (pozostali członkowie zespołu: dr Rafał Kuś, kierownik; dr hab. Agnieszka Gondor-Wiercioch, członkini)
  • 2022, „Między obrazami przeszłości a wizjamy przyszłości: analiza dyskursu kulturowego na temat narodu Ojibwe w stanie Minnesota”, minigrant ID.UJ w ramach konkursu na trwałą interdyscyplinarną współpracę badawczą, członek zespołu (pozostali członkowie zespołu: dr Rafał Kuś, kierownik; dr hab. Agnieszka Gondor-Wiercioch, członkini; lic. Katarzyna Kawecka, członkini).
  • 2021, "Historia - tożsamość - edukacja. Analiza dyskursu kulturowego i medialnego wokół społeczności rdzennie amerykańskiej w stanie Minnesota", minigrant w ramach konkursu POB Heritage, członek zespołu (pozostali członkowie zespołu: dr Rafał Kuś, kierownik oraz dr hab. Agnieszka Gondor-Wiercioch, członkini).