Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

PBS. Amerykańska telewizja publiczna

Rafał Kuś

Zdjęcie okładki książki: PBS. Amerykańska telewizja publicznaPBS. Amerykańska telewizja publiczna
Rafał Kuś
Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego, 2013

 

Amerykańska telewizja publiczna (Public Broadcasting Service, PBS) stanowi dla europejskiego badacza komunikowania swoiste curiosum, fenomen bardzo odległy od przyjętych na Starym Kontynencie schematów funkcjonowania instytucji medialnych. Model amerykański – w niemal wszystkich istotnych elementach odmienny od swych europejskich odpowiedników, a dzielący z nimi jedynie kontrowersje polityczne, jakie publiczne systemy komunikowania masowego wywołują po obu stronach Oceanu Atlantyckiego – nie ukształtował się jednak w sposób przypadkowy. Historii, struktury oraz wzorców działalności amerykańskiego systemu mediów publicznych nie sposób zrozumieć bez odwołania się do kulturowej, politycznej i ekonomicznej swoistości USA. Niniejsza książka, chociaż  formalnie poświęcona jedynie niewielkiemu wycinkowi życia społecznego Stanów Zjednoczonych, jest zatem w jakiejś mierze opowieścią o Ameryce i jej wartościach.

Podstawę książki stanowi dysertacja napisana pod kierunkiem prof. dr hab.Andrzeja Mani, która w styczniu 2011 r. została  obroniona z wyróżnieniem w Instytucie Nauk Politycznych i Międzynarodowych Uniwersytetu Jagiellońskiego, zaś w czerwcu 2012 r. – uhonorowana Nagrodą im. dra Pawła Stępki w konkursie Krajowej Rady Radiofonii i Telewizji oraz Wydziału Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego na najlepszą rozprawę doktorską z dziedziny mediów elektronicznych.

Tę pracę „czyta się" i łatwo, i z przyjemnością, choć jej tematyka przecież do całkiem łatwych nie należy... [Dzieło] wyjątkowo udane, rzetelne od strony naukowej i wartościowe poznawczo

Prof. Janusz W. Adamowski, Uniwersytet Warszawski     


Autor podjął temat na gruncie polskim oryginalny, ważny a także aktualny; przebrnął przez ogromną i różnorodną literaturę bezpośrednio lub pośrednio związaną z przedmiotem badań, wykorzystując ją krytycznie w stopniu dobrze świadczącym o jego wiedzy i kompetencji
Prof. Walery Pisarek, dr h.c. UŚ, Uniwersytet Papieski Jana Pawła II