Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

SpoilerMaster - Podcast do słuchania po seansie

Cykl spotkań filmowych z dr. Michałem Oleszczykiem

W listopadzie rozpoczynamy cykl spotkań filmowych, który potrwa do końca semestru zimowego.

W ramach OSA, raz w miesiącu będzie można zdobyć punkty słuchając wskazanego podcastu dra Michała Oleszczyka SpoilerMaster - Podcast do słuchania po seansie oraz oglądając w sieci film, którego podcast dotyczy. W tym semestrze podcasty i filmy wskazane do zaliczenia w ramach OSA dotyczyć będą lat 60.

 

 

Część pierwsza: Noc żywych trupów (Night of the Living Dead)
Odcinek dostępny na:

Pierwszym filmem, który polecamy Państwa uwadze jest amerykański horror z 1968 roku "Noc żywych trupów" (Night of the Living Dead) w reżyserii George’a Romero. Film ten wymyka się gatunkowym ograniczeniom i buduje dodatkowe sensy, jeśli osadzimy go w kontekście politycznym i społecznym Ameryki lat 60. W swoim podcaście dr Michał Oleszczyk opowiada nie tylko o okolicznościach powstania i losach tego niezwykłego filmu, ale też osadza go i  interpretuje  w szerokim kontekście politycznym, społecznym i kulturowym.

Część druga: Śniadanie u Tiffany’ego

Kolejnym filmem, który możecie Państwo obejrzeć w ramach OSA jest kultowe "Śniadanie u Tiffany’ego", w reżyserii Blake’a Edwardsa Film Edwardsa, oparty na opowiadaniu Trumana Capote’a, powstał w 1961 roku, w przeddzień rewolucji kulturowej, a główna bohaterka za swoimi wartościami i stylem życia zapowiada gwałtowne zmiany, z którymi wkrótce zmierzą się Amerykanie. "Śniadanie u Tiffany’ego" to nie tylko przepych Fifth Avenue i słodycz Audrey Hepburn, ale też gorzka prawda o Ameryce przełomu lat 50. i 60. W swoim podcaście Michał Oleszczyk opowiada zarówno o okolicznościach powstania i losach tego niezwykłego filmu, jak również osadza go i interpretuje w szerokim kontekście politycznym, społecznym i kulturowym.

Część trzecia: Bonnie i Clyde (Bonnie and Clyde)

W nowym roku nasze spotkania filmowe w ramach OSA zaczynamy od znakomitego filmu Arthura Penna Bonnie i Clyde z roku 1967. Film oparty jest na prawdziwych wydarzeniach z życia pary gangsterów i kochanków Bonnie Parker i Clyde’a Barrowa, w których wcielili się Faye Dunawy i Warren Beatty, tworząc prawdopodobnie najpiękniejszą parę w historii kina. Rzecz dzieje się latach 30., lecz film Penna znakomicie wpisuje się w niepokoje lat 60. Dzięki temu obrazowi młodzi gangsterzy rabujący banki stali bohaterami zbiorowej wyobraźni i idolami młodzieży na całym świecie. W filmie znajdziecie również wiele nowych rozwiązań formalnych inspirowanych francuską Nową Falą. W swoim podcaście Michał Oleszczyk opowiada zarówno o okolicznościach powstania i losach tego niezwykłego filmu, jak również osadza go i interpretuje w szerokim kontekście politycznym, społecznym i kulturowym.

Część czwarta: Wybawienie (Deliverance)

Wybawienie/Uwolnienie Johna Boormana z 1972 roku to filmowa adaptacja powieści Jamesa Dickeya. Poruszająca, trzymająca w napięciu opowieść nie tylko o męskiej przygodzie i relacji człowiek/natura. Film był nominowany do nagród Akademii Filmowej w trzech kategoriach. W swoim podcaście Michał Oleszczyk opowiada zarówno o okolicznościach powstania i losach tego niezwykłego filmu, jak również osadza go i interpretuje w szerokim kontekście politycznym, społecznym i kulturowym.

Część piąta: Pieskie popołudnie

Pieskie popołudnie (1975) Sidneya Lumeta to oparty na faktach dramat społeczny z kryminalnym twistem. Film był nominowany do nagród Akademii Filmowej w sześciu kategoriach, ostatecznie otrzymując tylko jedną statuetkę za scenariusz. W swoim podcaście Michał Oleszczyk opowiada zarówno o okolicznościach powstania i losach tego niezwykłego filmu, jak również osadza go i interpretuje w szerokim kontekście politycznym, społecznym i kulturowym.

Część szósta: Gorączka sobotniej nocy

Gorączka sobotniej nocy Johna Badhama z 1977 roku to tylko na pozór film rozrywkowy, oglądany dla tanecznych popisów gibkiego Johna Travolty i piosenek zespołu Bee Gees. Jednakże film ten jest także pogłębioną analizą społeczną, zwracającą uwagę na problemy Ameryki lat 70.- rasizmu, wykluczenie ekonomicznego i dyskryminacji. W swoim podcaście Michał Oleszczyk opowiada zarówno o okolicznościach powstania i losach tego niezwykłego filmu, jak również osadza go i interpretuje w szerokim kontekście politycznym, społecznym i kulturowym.

Michał Oleszczyk  (ur. 1982) – adiunkt na Wydziale "Artes Liberales" Uniwersytetu Warszawskiego; doktor filmoznawstwa Uniwersytetu Jagiellońskiego; wykładowca Warszawskiej Szkoły Filmowej. Krytyk filmowy i tłumacz, jego recenzje pojawiają się w Polsce i w Stanach Zjednoczonych, w periodykach takich jak „Kino”, „Dwutygodnik” i „RogerEbert.com”. Laureat nagrody im. Krzysztofa Mętraka i stypendysta miesięcznika „Polityka”. W latach 2011-2013 programer i rzecznik festiwalu Off Plus Camera, którym zarządzał jako dyrektor artystyczny przy pierwszej edycji w 2008 roku. W latach 2013-2016 dyrektor artystyczny Festiwalu Polskich Filmów Fabularnych w Gdyni. Autor książki „Gorycz wygnania: Kino Terence’a Daviesa” i współautor (wraz z Kubą Mikurdą) wywiadu-rzeki z Guyem Maddinem pt. „Kino wykolejone”. Prowadzi bloga „Ostatni fotel po prawej stronie”, który został wybrany Blogiem Roku w kategorii „Kultura” w konkursie Onetu w 2010 roku. Laureat nagrody Polskiego Instytutu Sztuki Filmowej w kategorii „Krytyka Filmowa”. Członek międzynarodowego stowarzyszenia krytyków filmowych FIPRESCI oraz Koła Piśmienictwa Filmowego przy Stowarzyszeniu Filmowców Polskich. W latach 2012-2015 działacz organizacji Polish Filmmakers NYC, promującej polskie kino w Nowym Jorku. Pracę magisterską na filmoznawstwie obronił w roku 2006 (dotyczyła ona analizy formalnej i tematycznej filmu Terence’a Daviesa „Kres długiego dnia”). Pracę doktorską, poświęconą twórczości krytycznofilmowej Pauline Kael, obronił w roku 2012.

Wydarzenie można zaliczyć w ramach programu OSA:

  • Opiekun: dr hab. Jolanta Szymkowska-Bartyzel, prof. UJ
  • Liczba godzin OSA: 3 godziny
  • Forma zaliczenia: sporządzenie krótkiej notatki w języku angielskim lub polskim (max. 500-600 znaków), dotyczącej obejrzanego filmu i wysłuchanego podcastu i przesłanie jej dr Annie Wyrwisz lub dr Justynie Budzik.
  • Termin przesłania notatki (Gorączka sobotniej nocy) upływa 28 maja.
W pierwszej kolejności wydarzenie kierowane jest do studentów amerykanistyki, ale mogą w nim uczestniczyć również studenci innych kierunków.