Skip to main content

Web Content Display Web Content Display

Web Content Display Web Content Display

Web Content Display Web Content Display

Web Content Display Web Content Display

CEEPUS

CEEPUS

CEEPUS, czyli Środkowoeuropejski Program Wymiany Uniwersyteckiej, funkcjonuje od 1995 r. i jest pierwszą taką inicjatywą w dziedzinie edukacji w krajach Europy Środkowej. Wśród krajów uczestniczących w programie znajdują się: Albania, Austria, Bułgaria, Chorwacja, Czarnogóra, Czechy, Macedonia, Mołdawia, Rumunia, Polska, Słowacja, Słowenia, Serbia, Węgry, Bośnia i Hercegowina oraz Kosowo. CEEPUS to drugi co do wielkości w Europie projekt wymiany akademickiej, w ramach którego od 30 lat realizowane są staże międzynarodowe dla studentów oraz pracowników naukowych i dydaktycznych. W ubiegłym roku w Warszawie podpisano wielostronne porozumienie w sprawie czwartej edycji programu (CEEPUS IV). Sygnatariuszami aktu było 15 ministrów edukacji i szkolnictwa wyższego państw naszego regionu.

W Instytucie Amerykanistyki i Studiów Polonijnych programem zarządza od 2012 dr hab. Anna Bartnik. Od tego czasu w mobilnościach realizowanych w ramach CEEPUS wzięło udział 49 akademików i studentów z naszej jednostki (wykres 1). Do Krakowa przybyło zaś 22 uczestników programu (wykres 2). Stanowi to znakomity wynik pośród polskich uczelni partnerskich CEEPUS.

Wyjazdy w ramach programu CEEPUS

Przyjazdy w ramach programu CEEPUSW bieżącym roku akademickim zaplanowanych jest 7 wyjazdów i 2 przyjazdy w ramach programu CEEPUS.

Wyjazdy w ramach programu CEEPUS odbywają się według dwóch procedur:

  • Po pierwsze, można wyjechać w ramach istniejących sieci tematycznych. W przypadku amerykanistów jest to sieć Inter-American Studies. Rekrutacja w ramach takiej sieci jest organizowana dwa razy w roku. Do 15 czerwca trwa nabór na wyjazdy w semestrze zimowym, a do końca października trwa nabór na wyjazdy w semestrze letnim.
  • Oprócz tego istnieje druga procedura wyjazdowa, tzw. freemover. W ramach tych wyjazdów można starać się o stypendium w każdym z ośrodków akademickich, który ma podpisaną umowę współpracy w ramach CEEPUS, nawet jeśli jednostka ta nie należy do sieci Inter-American Studies. Rekrutacja w ramach procedury freemover rozpoczyna się w połowie lipca i trwa aż do końca listopada. Bez względu na rodzaj wyjazdu obowiązki stypendysty pozostają takie same, zarówno w ruchu regularnym, jak i freemover.

CEEPUS różni się od popularnego Erasmusa+ przede wszystkim zasięgiem terytorialnym. Program jest przeznaczony dla obywateli krajów Europy Środkowej i Wschodniej, natomiast Erasmus+ oferuje dużo większą liczbę państw partnerskich. Drugą cechą wyróżniającą jest długość wymaganego pobytu: w przypadku Erasmusa+ studenci wyjeżdżają na dłuższy czas (cały semestr), podczas gdy w programie CEEPUS najczęściej wybierają pobyty miesięczne.

W przypadku kadry naukowej zarówno w Erasmusie+, jak i w programie CEEPUS akademicy najczęściej wyjeżdżają na tygodniowe pobyty dydaktyczno-badawcze. Finansowanie pobytów stypendialnych w obu tych programach jest bardzo podobne. Kwoty, które są wypłacane stypendyście, mają z założenia pokryć podstawowe koszty związane z pobytem w kraju przyjmującym.

Inny jest natomiast sposób wypłacania tych stypendiów i refundowania kosztów podróży. W Erasmusie+ stypendysta otrzymuje przed wyjazdem określoną kwotę na pokrycie wszystkich wydatków, także kosztów podróży. W przypadku CEEPUS stypendia wypłacane są na miejscu, w kraju przyjmującym. Zwrot kosztów podróży następuje na macierzystej uczelni wyjeżdżającego.

Warto też zwrócić uwagę na dodatkową zaletę programu CEEPUS, jaką jest stosunkowo łatwa i przyjazna procedura starania się o wyjazd. Wymogi uproszczone są do minimum, podobnie jak liczbę dokumentów, które trzeba złożyć, żeby otrzymać stypendium.

Z punktu widzenia studentów ważną różnicą jest to, że rozliczenie zajęć, w których uczestniczyli na uniwersytecie przyjmującym jest mniej sformalizowane niż w przypadku Erasmusa+. Ponieważ studenci najczęściej wyjeżdżają na jeden miesiąc w trakcie całego semestru, nie muszą pisać egzaminów i prac zaliczeniowych z całego kursu. To prowadzący zajęcia ustala warunki zaliczenia studentowi pobytu na stypendium. Najczęściej wymogiem jest frekwencja na zajęciach.

Jak podkreśla dr hab. Anna Bartnik: Program CEEPUS stwarza doskonałą okazję do wzajemnego poznawania się nie tylko w wymiarze naukowym, ale także kulturowym. Studenci mają możliwość wyjechać do partnerskich uniwersytetów albo na cały semestr, albo na jeden miesiąc. W tym czasie nie tylko uczestniczą w zajęciach, ale również budują swój kapitał i kompetencje społeczne. Nawiązują znajomości z młodymi ludźmi pochodzącymi z innych krajów, reprezentującymi inne kultury. Uczą się zaradności i nabywają umiejętności radzenia sobie w sytuacjach, w których w obcym sobie środowisku zdani są przede wszystkim na siebie. Oczywiście zawsze mogą zwrócić się o pomoc do opiekuna, którym jest koordynator programu CEEPUS odpowiedzialny za ich pobyt w kraju przyjmującym.

Wśród dodatkowych zalet jest również walor związany z doskonaleniem kompetencji językowych. Wszystkie zajęcia w ramach programu CEEPUS prowadzone są w języku angielskim. W wolnym czasie stypendyści zwiedzają kraj, do którego się udali, odkrywając jego historię i kulturę.

Naukowcy wyjeżdżają najczęściej na krótkie, tygodniowe pobyty dydaktyczne, w czasie których nie tylko prowadzą wykłady w goszczących uniwersytetach, ale również nawiązują kontakty z innymi badaczami z pokrewnych sobie dziedzin. Owoce tych wyjazdów często materializują się w postaci wspólnych publikacji czy zaproszeń na konferencje. Oczywiście podobnie jak w przypadku wyjazdów studenckich, tak samo i tutaj, niewątpliwie atrakcyjną częścią programu jest możliwość zapoznania się z krajem goszczącym, zwiedzanie go, poznawanie historii i kultury tego kraju.

O licznych zaletach programu CEEPUS przekonany jest również dr David Livingstone z Uniwersytetu Palackiego w Ołomuńcu (Czechy): Myślę, że jest niestety tendencja wśród akademików i studentów z krajów Europy Centralnej i Wschodniej, by zawsze w poszukiwaniu nowych doświadczeń i wymian kierować się na Zachód. Często lekceważymy kraje z nami sąsiadujące. CEEPUS łączy uczelnie z krajów głównie postkomunistycznych i ułatwia wartościową współpracę i budowanie społeczności. Osobiście wiele zawdzięczam programowi – podróżowałem i wykładałem w ramach programu CEEPUS w Albanii, Austrii, Bośni i Hercegowinie, Bułgarii, Chorwacji, Rumunii, Serbii, Słowacji i Węgrzech.

Dr Dana Badulescu z Uniwersytetu Aleksandra Jana Cuzy (Rumunia), koordynatorka sieci Inter-American Studies na swojej uczelni, mówi: Od ponad 13 lat przeprowadzamy wymiany wykładowców i studentów, zaś część z moich kolegów z wydziału i ja uczestniczyliśmy w dorocznym spotkaniu sieci w Grazu. Promowaliśmy Szkołę Letnią GUSEGG i co roku rekrutowaliśmy studentów do udziału w tym pasjonującym wydarzeniu. Jestem przekonana, że wszystkie te wymiany i wydarzenia stworzyły tętniącą życiem społeczność akademicką w dziedzinie studiów amerykańskich.

Web Content Display Web Content Display