Przejdź do głównej treści

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

Widok zawartości stron Widok zawartości stron

„Lekcje z klasą”

„Lekcje z klasą”

Po długiej przerwie spowodowanej pandemią, powróciły „Lekcje z klasą”. We wtorek 11 stycznia Profesor Radosław Rybkowski poprowadził spotkanie „American University. Why i sit soooo good?” dla uczniów Liceum Ogólnokształcącego im. ks. prof. Józefa Tischnera w Rabce. Wprawdzie ze względów na ciągle obowiązujące ograniczenia sanitarne spotkanie odbyło się z wykorzystaniem platformy MS Teams, ale szczęśliwie obyło się bez jakichkolwiek zakłóceń na łączach. Taka forma spotkania przyniosła ze sobą jeden niespodziewany efekt - ponieważ uczniowie znajdowali się w sali lekcyjnej rabczańskiego muzeum, to dźwięk dzwona wymusił zrobienie przerwy, gdyż hałas dobiegający z korytarzy i tak uniemożliwiał aktywne uczestnictwo.

W trakcie tej „Lekcji z klasą” licealiści mieli okazję zapoznać się z powodami, dla których amerykańskie uczelnie dość nieoczekiwanie znalazły się u progu XX wieku w czołówce światowej nauki. Mogli, między innymi na przykładzie Uniwersytetu Harvarda, zrozumieć, na czym polega specyfika organizacji amerykańskiego uniwersytetu i dlaczego ich prezydent uczelni to jest jednak funkcja odmienna od polskiego rektora.

Sprawy te są istotne z perspektywy systemu szkolnictwa wyższego, ale dla młodego amerykańskiego studenta czy polskiego licealisty z pewnością ciekawsza była część poświęcona zaprezentowaniu tego, jak się na takiej uczelni studiuje. Jak może wyglądać program studiów i na ilu zajęciach tygodniowo trzeba być. Oraz, co na pierwszy rzut oka może się wydawać mniej istotne, ale także pokazuje odmienność amerykańskich uczelni – gdzie można mieszkać i co można zjeść.

Licealiści wykazali też ogromne zainteresowanie amerykańskimi rozwiązaniami dotyczącymi sposobów spędzania wolnego czasu. Tutaj nie tylko przedstawione zostały możliwości uczestniczenia w zajęciach sportowych (jako zawodnik czy jako widz), ale szeroki wachlarz studenckich organizacji, które pomagają rozwijać zainteresowania naukowe i artystyczne czy po prostu pomagają w realizowaniu siebie jako pełniejszego człowieka.

Ale obraz amerykańskiego uniwersytetu nie byłby prawdziwy bez pokazania problemów, z jakimi się muszą zmagać amerykańscy studenci i absolwenci. Kredyty zaciągnięte dla sfinansowania kosztów studiowania powodują, że kolejne pokolenia Amerykanów znajdują się tak naprawdę w coraz trudniejszej sytuacji. I wielu spośród tych, którzy udali się na studia, by zapewnić sobie i swoim rodzinom lepsze życie, będą musieli do końca życia spłacać finansowe zobowiązania. Dostępność do darmowych studiów dziennych na Uniwersytecie Jagiellońskim w takim kontekście jawi się jako rzeczywista zaleta, o której czasem łatwo zapomnieć.

Na koniec był czas na swobodne zadawanie pytań. Licealiści chcieli się upewnić, jak wysoki poziom biegłości językowej jest wymagany przy przyjmowaniu na studia. A posiadając już wiedzę o kosztach studiów, dopytywali również, jakie możliwości wsparcia dostępne są dla chętnych z Polski.

„Lekcja z klasą” z pewnością przypadła do gustu naszemu zaprzyjaźnionemu liceum z Rabki, bo już z dr hab. Agnieszką Gondor-Wiercioch, prof. UJ ustalany jest marcowy termin kolejnej lekcji o amerykańskim uniwersytecie.

W ramach „Lekcji z klasą” zajęcia poprowadził także dr Maciej Smółka, który 4 lutego 2022 zaprezentował wykład pod tytułem „Social History of Hip Hop”. Wykład także odbył się online na platformie MS Teams. Głównym tematem zajęć było omówienie historii muzyki hip-hopowej ze szczególnym uwzględnieniem jej znaczenia społecznego. Uczniowie dowiedzieli się więc jakie są źródła kultury hip-hop oraz jej muzycznej reprezentacji pod postacią rapu. Wspólnie prześledzili jak gatunek ten ewoluował – od lokalnego fenomenu artystycznego, przez pierwsze znaczące sukcesy, do zmian estetyki w ostatniej dekadzie XX wieku i pierszej dekadzie XXI wieku. , aż po dominację w przemyśle muzycznym ostatnich kilku lat. Wszystkie te zagadnienia zostały omówione zważywszy na konkretny kontekst społeczny, w którym muzyka ta była rozwijana i funkcjonuje po dziś dzień.

W ramach spotkania uczniowie posłuchali także najważniejszych utworów w historii gatunku jak „Rapper’s Delight” zespołu The Sugarhill Gang, „Who Am I (What’s My Name)?” Snoop Dogga, „B.O.B.” grupy OutKast, czy „Alright” Kendricka Lamara. Ten ostatni, często wykorzystywany w ramach protestów przeciwko nierównościom rasowym z lat 2015-2021, jest bowiem uważany za współczesny odpowiednik piosenki „This Land is Your Land”, tak mocno zakorzenionej w kulturze muzycznej USA już od ponad osiemdziesięciu lat.

O ile sytuacja pandemiczna pozwoli, kolejne lekcje z klasą planowane są w formie stacjonarnej. Mamy nadzieję, że w salach dydaktycznych IAiSP będziemy mogli gościć uczniów z IV LO w Krakowie, LO ze Skawiny i LO społecznego STO z Krakowa.

Widok zawartości stron Widok zawartości stron